FALU TV Hegyeshalom
ESZKÖZÖK, TECHNIKA
Bepillantás a háttérmunkába
kamera

umvp_logo
A stúdió modernizálása
2010. november 3 - 2010. december 15. között
az UMVP un. IV. tengelyéhez tartozó  LEADER fejlesztés
keretében valósult meg. Célterület: " Közösségi célú fejlesztés"

Kamerák:
1 darab HD 3CCD-s vállas kamera: Panasonic HMC-81E // AVCHD formátum
1 darab HD 3CCD-s Camcorder: Panasonic TM-700 // AVCHD formátum
2 darab DVD-Camcorder: Pansonic VDR-M50 és VDR-D160 (DVD-RAM/RW-re rögzít)
3 darab SVHS kamera: 1db Panasonic-MS5, 2db. Panasonic-MS4
1 darab VHS kamera:  Panasonic M40
Érdekességként: a régi SVHS kamerák képminősége a gyakorlatban a DVD szabvány szerint rögzítő 1CCD-s digitális kameráinkét is meghaladja.
Videók:
4 db Panasonic SVHS videó: 2 darab régebbi és egy Pana 965-ös ill. egy Pana 950-es
Egyebek:
1 db. Panasonic feliratozó
1 db. 3 csatornás Panasonic képkeverő
1 db. 4 csatornás képkeverő

1 db. Yamaha 12 csatornás, Fantom tápos, hangkeverő, beépített kompresszorral
1 db. 8 csatornás hordozható, fantom tápos, stage kábeles nagy hangkeverő
1 db. 4 csatornás hangkeverő

1 db. Panasonic Editáló, ami  két Videó egyidejű kezelésére ill. vágásra alkalmas.
3 db. Panasonic DVD lejátszó
2 db. Panasonic asztali DVD író
1 db. Panasonic Blueray lejátszó, Vierra link csatlakozással a memóriakártyákhoz

Technics CD DECK, Sony Kazettás Deck, Sanyo Rádiótuner

1db. Vágógép (P4 Számítógép, Pinnacle AV/DV Studio-Deluxe kártyával és Studio V8 szoftverrel)
1db. Vágógép (I5-ös számítógép, Pinnacle Studio 14 Ultimate szoftverrel)
1db. Képújság gép (E3300-as számítógép Windows7-el+Powerpoint 2007-el)
1db. VGA-PAL jelátalakító (AV Keymaker 300)
1db. Valamilyen lemezjátszó egy csomó mókás lemezzel. Némelyik az 50-es évekből való szovjet!

3 db. kameraállvány, ebből kettő nagy.
és különféle átkapcsolók, konverterek...

A fenti felszereléssel jellemzően az alábbi munkát végezzük:

I. IMPORTÁLÁS, DIGITALIZÁLÁS
SVHS formátumban vállas kamerákkal 

- a a Pinnacle AV/DV átalakítójával 720x576-os SD AVI fájlként valós időben behúzzuk a számítógépre.

DVD-RAM-ra kis kézi kamerákkal rögzített

- DVD-RAM lemezt (720x576) néhány perc alatt importáljuk a vágóprogramba és ott az SD felbontású mpeg2-es fájlal dolgozunk tovább.

AVCHD formátumban 
memóriákártyára, vagy a kamera beépített memóriájába rögzített Full HD-s anyagot (1920x1080 17 Mbps)
- a számítógépbe néhány perc alatt importáljuk

II. VÁGÁS, UTÓMUNKA
- majd Pinnacle Studio 14 szoftverével megvágjuk.
A vágó felelőssége az eredeti kép- és hang minőség megtartása, szükség esetén javítása, hogy az adásleadó egyenletes, erőteljes hangminőséggel találkozzon. A vágók a műsorszám elejére gyakran saját intrójukat illesztik (Axel, Mirage stb...) illetve eltérő FTV logót használnak. A vágásnál kerül az anyagra a különböző felirat, logó. Bizonyos jelenetek törölve lesznek, vagy a jelenetek sorrendje változik. A műsorszám alá aláfestő zene vagy fényképek kerülnek. Több kamerával felvett eseménynél a vágásnál kerül véglegesítésre, hogy a néző mikor, melyik kamera képét látja.

III. RENDERELÉS, KIIRÁS, A DVD elkészítése
- nagyon-nagyon gépigényes feladat. A számítógép a vágó által beprogramozott utasításokat ekkor hajtja végre és állítja össze a végleges műsorssámot.

Ha az anyag 30 percnél rövidebb és nincs igény a DVD-re, akkor régebben SVCD-re írtuk ki(2,5 Mbit/s). Ez már egyre ritkábban esetben fordul elő. 2006 óta jellemzően már DVD-re kerül (7,5 - 8 Mbit/s videó).
- szintén előfordul, hogy a memóriakártyákon AVCHD formátumban rögzített felvétel, vágátlanul Vierra linken keresztül egyből adásba adjuk, vagy DVD-re másoljuk át.
2010 decembere óta stúdiónk képes a HD minőségű anyagok blue ray formátumban történő feldolgozására illetve a blue ray forrásokkal való munkára.
Hangminőség: a hangot nem szükséges Dolby Digital-ba lerontanunk, hanem általában megtartjuk az eredeti PCM formátumot, hiszen egy DVD-re nem rögzítünk 60 percnél többet. Ritkán ugyan, de előfordul, hogy 90 percnél többet kell egy DVD-re rögzítenünk. Ekkor a hangot "lerontjuk" Dolby Digital-ba, vagy mpeg-1 Layer II-be (mp2).
Dolby Digital 2.0 esetén: 192 - 224 kbit/s.
Mpeg audió esetén:  224 - 256 kbit/s

Ritkaság számba megy, de még használjuk a régi SVHS rendszert is vágásra.
 Ekkor hagyományos lineáris vágással készül az anyag, amit asztali DVD íróval rögzítünk, illetve régebben SVHS kazettára.
Mivel a stúdió Községháza épületében található, ezért a képviselő testületi ülések mindig élő egyenes adásban kerülnek közvetítésre. Ekkor a kameránál egy-másfél óránként történik a váltás, a stúdióban ahol kép és hangkeverőnél dolgozik egy ember ott pedig két óránként.
Egyidejüleg 4-5 bemeneti jelet tudunk valós időben vágni... bár általáben csak háromra volt szükség.
A stúdióban található eszközöket jó minőségű S-Video kábelek kötik össze.

Hogyan lesz az adás?
Általában a Jenő vagy a Péter beírja a naptárba, hogy mikor mit kell felvenni és lefoglalja az eszközt. Megkezdődik az emberek keresése... ki ér rá felvenni, ki fog riportot csinálni, és ki fogja az eszközöket szállítani... ki és kinek adja oda a kulcsot... ki pakolja össze a felszerelést. Szóval csapatmunka.
Ha a felvétel rendben lezajlott, akkor a kamerás a kazetta kísérő lapokon ezt leadminisztrálja és beírja kazetta számát a naptárba. A kazetta kíséről lapokon üzenetet hagy a vágónak. Időközben kiderül, hogy ki fogja megvágni és mikorra kerüljön adásba. A vágást megelőzi a számítógépbe való behúzás. Ezt általában a vágó végzi, ekkor találkozik először a felvétellel és a behúzás közben nézi végig, ismerkedik vele. A vágás után egyrészt a vágó az adathordozót kísérő lapra leadminisztrálja az anyagot másrészt beírja naptárba az adás napjához...  Ezek a beírások már az adásleadóknak szóló üzeneteket is tartalmaznak. Ekkor kerülnek be a FTV internetes oldalára az adás adatai. Ezen az oldalon van vezetve a vágásra váró anyagok listája is. Legkésőbb kedd este bekerül a képújság 4-5 ill. 55-56 oldalakra az adás tartalomjegyzéke.
Az adás napján az adás előtt 15-20 perccel megérkeznek a stúdióba azok, akik leadják az adást. Megpróbálják az üzenetekből megfejteni, hogy mi is lesz az adás. Ha nem értik, akkor felhívják a vágót stb... Letesztelik a rendszert és a kábeleket. Beállítják a hangszinteket. Ha kell forrasztanak, kábelt, eszközt cserélnek. Adás előtt 5 perccel a képújság már csak az adás tartalomjegyzékét sugározza.
Adás közben külön figyelik az adáslebonyolítók a hangszintet, hangminőséget és a képminőséget, szükség esetén beavatkoznak. Ez egy elég unalmas munka. Csak a hangszintnél 4 potméter és kijelző egyidejű kezelésére és összehangolására van szükség. Adás közben frissül a képújság és beírjuk az adatokat az adásnaplóba. Ekkor jellemzően 3-4 ember tartózkodik a stúdióban, de nem ritka, hogy szinte mindenki bent van, hiszen gyakran ekkor beszéljük meg a következő adást, rendezvényeket és osszuk szét a feladatokat.

A szervező - kamerázó - a vágó - és az adásleadó nagyon gyakran négy különböző személyt takar.

Az kamerázó' személy igyekszik a vágó részére szép képet és hangot rögzíteni. Ha probléma van akkor ezt a kazetta kísérő lapon jelzi.

Megjegyzések:
Véleményünk szerint a nézők nem tudnak különbséget tenni egy normális DVD lejátszón leadott, jó minőségű SVCD (2,5 Mbit/s) és egy DVD között... az igazság szerint mi sem nagyon... Az SVCD nagy népszerűségnek örvendett a stúdióban hiszen a renderelése ('kódolása') kb. harmad annyi időt igényel, mint a DVD-nél. Sajnáljuk, hogy ez a remek formátum kikopóban van.

Az 1 CCD-s MiniDV kamerák nem felelnek meg stúdió célra
 - rossz a színhűségük, a piros színeknél kimondottan
 - egy DV lejátszó drága, annak hiányában pedig kameráról kellene az anyagot átjátszani
 - a kamerák jellemzően kicsi kézi kamerák, melyekkel nem lehet stabil, szép képeket készíteni
 - a DV, mini DV kazetták drágák újrafelhasználásuknak megvannak a korlátjai
 - ebben a kategóriában sok alapvető funkció hiányzik (WB állítás, egy kézzel állítható MF, villám Zoom...)
 - az kis MiniDV kameráknál a főbb funkciók is menüvezéreltek, ami a proffeszionális munkához nem jó.

A stáb viszonylag nagy létszáma lehetővé teszi, hogy
 -a tagok feladatokra specializálódjanak,
 - a több órás élő adásoknál  a személyzet egymást váltja
 - minden adáshoz, un. adásleadó személy kerüljön, aki őrködik a kép és hangminőség felett.
1992-1999 között VHS rendszerben
1999-2004 SVHS rendszer, korábban is rendelkezésre állt, csak nem volt használva!
2002-2004 SVHS és SVCD rendszer
2004-2006 SVCD/DVD és SVHS rendszer
2007- 2007 DVD és SVHS rendszer
2008- 2010 DVD
2011- ....    DVD, AVCHD

VISSZA